Kuka järjestää bileet, kuka rakentaa? Strategiaryhmä on strategiatyön veturi

Järjestön strategiaa voi olla rakentamassa kymmeniä, satoja tai jopa tuhansia ihmisiä. Oli järjestön mittakaava mitä tahansa, niin joka tapauksessa tarvitaan ydinryhmä. Minä kutsun sitä strategiaryhmäksi.  Strategiaryhmä vastaa projektista kokonaisuutena. Sen osien läpiviennistä, sen suunnittelusta ja eri vaiheisiin kuuluvasta viestinnästä.

Strategiaryhmällä on kaksi tärkeää roolia. Ensimmäinen on juhlatoimikunta. Se järjestää hyvät bileet. Varaa tilat, tekee mainoksen, hommaa juhlapuhujat, keittää kahvit. Osallistujat ottavat juhlista kaiken irti – juhlivat siis – tekevät sen juhlien varsinaisen ja oleellisen sisällön, tässä tapauksessa strategian.  Strategiaryhmä tekee parhaansa, että juhlat onnistuvat: että kaikki ovat kutsuttuja ja pääsevät mukaan tunnelmaan ja lähtevät kotiin tyytyväisinä. Jonkun täytyy huolehtia siitä, että kaikki kokevat strategian laatimisen mielekkääksi itsensä kannalta. Alusta loppuun. Nämä juhlat voivat kestää kuukausia, mutta sama periaate niissä on kuin yksittäisissä juhlissakin.  Juhlat pitää valmistella hyvin, että strategian tulevan elämän kannalta kriittinen pala – osallisuus toteutuu. Kaikki ovat kutsuttaja ja mukana. Strategian rakentaminen kun on heti alusta alkaen strategian toteutusta. Kaikki pitää saada mukaan jo rakentaessa, muuten ei strategia tule eläväksi.

Toinen rooli on rakennusfirma.  Jäsenet, ja päättävät portaat tuovat ideat ideat ja näkemykset. Ne ovat tilaava asiakas, jolla on tai ei ole vaatimuksia tai epämääräisiä toiveita: ”olis kiva että meillä on..”, ”toisilla on tällainen…”, ”voitaisiinko tää tehdä näin…” Ne määrittelevät tarpeet ja näkemyksensä.

Nämä asiakkaan epämääräistäkin hämärämmät toiveet ja tuntemukset, joita ideoiksi tai strategisiksi vihjeiksi voisi kutsua, tulevat sitten rakentajille.  Kuin arkkitehti strategiaryhmä hahmottelee kokonaisuuden ja maalaa kokonaisvisiota. Kuin rakennusinsinööri ryhmä laskee lujuudet, kantavuudet ja kustannukset, piirtää teknisen piirustuksen, varmistaa toimivuuden. Kuin asentajat strategiaryhmä kantaa välineet työmaalle, vasaroi laudat paikalleen, asentaa ikkunat ja kytkee sähköt.  Rakennushommat on jonkun tehtävä, koska pelkät ideat ja toiveet eivät riitä strategiaksi. On epärealistista, että jäsenet tai kokouspäättäjät voisivat tämän tehdä. Kun taloa rakennetaan, niin asiakas tarvitsee osaavat arkkitehdit, insinöörit ja asentajat tekemään työt. Samoin strategiatyössä jäsenet ja päättäjät tarvitsevat työporukan tekemään kovan ja vaativan työn, koska eivät siihen itse pysty.

Kumpikin rooli täytyy täyttää. Juhlista tulee surkeat, jos joku unohtaa hommata juomat ja tarjolla on vain sipsejä. Talosta tulee lasten puumaja, jos sinne vain hätäisesti sieltä täältä kerätyistä tarvikkeista isketään mitä tahansa seiniksi ja ikkunoiksi. Se voi olla söpöä, muttei tavoiteltavaa jos halutaan säätä ja ajanhammasta kestävä talo. Osaamisesta, ajasta ja fokuksesta strategian rakentamisessa lopulta on kyse.

Rakkaudesta järjestö- ja kansalaistoimintaan,

Petri Toikkanen

Kirjoittaja on  strategia- ja muutosvalmentaja Osana yhteistä ratkaisua Oy:ssä. Petrin oma missio on auttaa suomalaista järjestötoimintaa muutoksessa 2020-luvulle.

Kirjoitus on osa Iso remontti – kirjoitusten sarjaa.