Miten keskeytät huutamisen? – Seitsemän keinoa rauhoittaa keskustelu

Kun ihminen tuohtuu, ääni kovenee ja sanat kovenevat, niin silloin toisen kuunteleminen  loppuu. Tuohtumus pitää saada purettua, jotta keskustelu saataisiin takaisin rakentavaksi ja kuunteluyhteys palautettua. Tässä seitsemän keinoa ohjata keskustelu takaisin rakentavaan tilaan.

 

Hidasta

Pysäytä ryhmän keskustelu. ”Nyt kuulostaa, että mennään ylikierroksille. Otetaan hetki hiljaisuutta, jonka aikana voi vain hengitellä. ” Tarvittaessa pidä tauko. Neuvottelutekniikan guru William Ury kehottaa siirtymään parvekkeelle rauhoittumaan, joko kuvainnollisesti tai kirjaimellisesti, jos tunteet kuumenevat.

Keskustelua voi myös hidastaa pyytämällä, että kirjataan sanottu muistiin ennen kuin seuraava puhuu. Tästä tulee luonteva tauko.

Piiritekniikassa kuka tahansa piirin jäsen voi soittaa kelloa tai merkkiäänen, kun hänestä tuntuu että on tarve rauhoittaa keskustelua. Tämän etuna on, että jokainen kantaa vastuuta keskustelun laadusta, eikä se ole fasilitaattorin harteilla.

 

Anna kaikille ääni puhe-esineellä

Toinen piiritekniikasta tuleva ja monien alkuperäiskansojen käyttämä keino on puhe-esineen käyttö. Puhe-esine laitetaan kiertämään ja vain sen pitäjä saa puhua. Täällöin keskitytään kuuntelemaan yhtä henkilöä kerrallaan. Jotta kuumentuneet puhujat saavat aikaa rauhoittua, voi kierroksen aloittaa toisesta päästä.

 

Kuuntele ja kysy lisää

Usein kiihtynyt henkilö kokee, että hänellä on jotain niin tärkeää sanottavaa, että se on pakko sanoa. Annetaan sille tilaa. Kuuntele puhujaa kunnioittavasti ja referoi lyhyesti takaisin, mitä kuulit. Voit kirjoittaa sanotun näkyviin, mikä vahvistaa kuulluksi tulemista. Kun ihminen kokee tulevansa kuulluksi, niin tuohtumus hälvenee.

Joskus voi olla tarpeen keskeyttää huutaminen tiukasti, jos kuunteleminen ei enää onnistu: ”Nyt en pysty enää kuulemaan mitä sanot, joten voitko pysähtyä hetkeksi, jotta voin varmistaa ymmärtäväni sinua.” Tästä tekniikasta löytyy enemmän rakentavan vuorovaikutuksen (Non-violent communication) tekniikoissa.

 

Empaattinen kuuntelu

Askel syvempään kuulluksi tulemiseen on kuunnella empaattisesti ja sanoittaa toisen tarpeita. Seuraava tarina näyttää, miten rakentavan vuorovaikutuksen tekniikka (non-violent communication) auttaa luomaan yhteyttä suuttuneeseen ihmiseen, kun hän tulee kuulluksi.

Rakentavan vuorovaikutuksen  kehittäjä Marshall Rosenberg kohtasi Deheishan pakolaisleirillä Bethlehemissä 170 tuohtunutta palestiinalaista. Yhdysvaltalainen Rosenberg oli matkallaan pakolaisleiriin nähnyt useita kyynelkaasusäiliöitä, joissa luki selkeästi “Made in USA”. Keskustelun alussa yksi mies nousi pystyyn ja nimitti Marshallia murhaajaksi.


Marshall:Osoitin miehen, joka oli kutsunut minua murhaajaksi:

I: Oletko vihainen, koska haluat, että hallitus käyttää resurssejaan eri tavalla? (En tiennyt, onko arvaukseni oikea, mutta mikä on kriittinen, on vilpitön pyrkimykseni yhdistää hänen tunteensa ja tarpeensa.)

Hän: Oikein, olen vihainen! Luuletko, että tarvitsemme kyynelkaasua? Tarvitaan viemäreitä, emme kyynelkaasua! Tarvitsemme asuntoja! Tarvitsemme oman maamme!

Marshall: Olet siis raivoissasi ja arvostaisit jonkinlaista tukea elinolojen parantamisessa ja poliittisen riippumattomuuden saamisessa?

Hän: Tiedätkö, millaista on elää täällä kaksikymmentäseitsemän kuten olen elänyt täällä perheeni kanssa? Onko sinulla pienintäkään ajatusta, millaista se on ollut meille?

I: Kuulostaa, että tunnet itsesi todella epätoivoiseksi ja mietin, voinko minä tai kukaan muu ymmärtää, millaista on elää näissä olosuhteissa.

Hän: Haluat ymmärtää? Kerro minulle, onko sinulla lapsia? Ovatko he menossa kouluun? Onko heillä leikkialueita? Poikani on sairas! Hän leikkii avoviemärissä! Hänen luokkahuoneessaan ei ole kirjoja! Oletko nähnyt koulua, jossa ei ole kirjoja?

Minä: Kuulin, kuinka tuskallista on kansvattaa lapsia täällä; haluaisit minun tietävän, että haluat samaa mitä kaikki vanhemmat haluavat lapsilleen – hyvän koulutuksen, mahdollisuuden pelata ja kasvaa terveellisessä ympäristössä. . .

Hän: Se on oikein, perusasioita! Ihmisoikeudet – eikö ole se, joksi te amerikkalaiset kutsutte sitä? Miksi useampi teistä ei tule tänne katsomaan millaisia ihmisoikeuksia tuotte tänne!

Minä: Haluatko, että useammat amerikkalaiset olisivat tietoisia valtavista kärsimyksistänne  ja tarkastelisivat syvemmin poliittisten toimiemme seurauksia?

Vuoropuheemme jatkui, kun hän ilmaisi kipuansa lähes kaksikymmentä minuuttia. Kuuntelin jokaisen lausunnon takana olevaa tunnetta ja tarvetta. En olllut samaa mieltä tai eri mieltä. Vastaanotin hänen sanansa, ei hyökkäyksenä, vaan lahjana ihmiseltä, joka haluaa jakaa kanssani.

Kun mies tunsi  tulleensa ymmärretyksi, hän pystyi kuulemaan minua, kun selitin tarkoitukseni olla leirissä. Tuntia myöhemmin, sama mies, joka oli kutsunut minua murhaajaksi, kutsui minut kotiinsa Ramadan-illalliselle.

Lainaus Marshall B. Rosenbergin kirjasta Nonviolent Communication tm: A Language of Life. Käännös kirjoittajan.

 

Ohjaa keskustelu tutkimaan heränneitä tunteita

Kiihtymys, kuuma hetki, voi olla tärkeä keskustelun ja ymmärryksen syvenemisen kannalta. Sitran erätauko-ohjeistuksessa ohjataan näissä tilanteissa syventämään dialogia voimakkaiden tunteiden tutkimiseen.

Huomaan, että tämä aihe herättää voimakkaita tunteita. On hyvä, että niitä tuodaan esiin, koska se auttaa meitä ymmärtämään tätä asiaa paremmin. Pyritään keskustelemaan rauhassa siten, että on tilaa kaikenlaisille kokemuksille.

Tämä asia näyttää olevan sinulle tärkeä. Hyvä, että tuot esiin sen, millaisia tunteita siihen sinulla liittyy.

Anna tasapuolisesti tilaa kaikille osallistujille kertoa tuntemuksistaan.

Millaisia tuntemuksia teillä muilla liittyy tähän?

Lue koko ohjeistus täältä. Yllättävän ristiriidan puhkeaminen -ohjeissa tapa kysytään osallistujilta, haluavatko he pysähtyä tutkimaan ristiriitaa syvemmin. Dialogia ohjataan ymmärryksen syvenemiseen ristiriidasta, ei vielä sen ratkaisemiseen.

 

Ennaltaehkäise kiistely

Luo keskusteluympäristö, jossa ihmiset kokevat tulevansa kuulluksi ja löytävät yhteisen aiheen, jolloin kiistelyä ei pääse syntymään. Ratkaisukeskeinen valmentaja Elliot Connie kuvaa videolla, miten pariterapiassa ohjaamalla keskustelu yhteisiin hyviin hetkiin ja toivottuun tulevaisuuteen vältetään kiistely ja päästään eteenpäin.

 

 

Ulkopuolinen neutraali keskustelun ohjaaja voi auttaa keskustelua pysymään rakentavana jo pelkällä läsnäolollaan. Kerran vedin työyhteisövalmennuksen tiimille, joka tiimikokouksissa toistuvasti huudettiin toisille päin naamaa. Valmennus sujui rauhallisesti ja rakentavassa hengessä. Tilaisuuden lopussa moni totesi, että tarvittaisiin enemmän näitä keskusteluja, joissa tiimi ja vetäjä kuuntelevat toisiaan.

Kysyin jälkikäteen tiimin vetäjältä mikä tässä auttoi tällä kertaa. Hän arveli, että ihmiset olivat vieraskoreita. Oli kyse sitten vieraskoreudesta tai onnistuneesta fasilitoinnista, niin muutostilanne saatiin rakentavasti eteenpäin ja kaikki tiimin jäsenet kokivat tulleensa kuulluiksi. Yhteys oli muodostunut.

 

Kuulluksi tuleminen on kaiken ydin

Kaikissa näissä eri tekniikoissa keskeistä on palauttaa yhteys keskustelijoiden välillä. Kyse on siitä, että jokainen voi kokea tulevansa kuulluksi. Tuohtumus ja huutaminen on oikeastaan merkki energiasta: tämä on todella tärkeä asia puhujalle. Koska hän ei koe tulleensa kuulluksi, joko aiemmin tai kyseisessä tilaisuudessa, on vetäjän tehtävä auttaa tuossa kuulluksi tulemisessa.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *