Hyppää sisältöön

Erilaisten oppijoiden fasilitointi – Kun kaikki eivät olekaan samalla viivalla

Tovi (fiktiivinen) on asiantuntijaryhmän esimies. Hän on edennyt lukion kaksoistutkinnon ja ammattikorkeakoulun kautta työmaailmaan ja omia vahvuuksiaan hyödyntäen edennyt asiantuntijasta esimieheksi.

Tovi on erittäin hyvä tekemään montaa asiaa samaan aikaan – piirre, jota esimerkiksi esimiestyössä arvostetaan. Kukaan ei normaalissa työssä huomaa, että Tovi on erilainen. Hän on erilainen oppija. Hän ei oikeasti tarvittaessa pysty keskittymään yhteen asiaan kerrallaan. Ajattelu herpaantuu. Tovi löytyy jokaisesta työpaikasta. Eikä Tovia voi fasilitoida kuten muita.

Fasilitointi on hallitussakin tilanteessakin nopeatempoista orkesterinjohtamista, josta ei muutoksia, persoonia ja tilanteita puutu. Tässä hallitulla tilanteella tarkoitetaan tilannetta, jossa joukko fyysisesti hyvinvoivia, samankaltaisen energiatason omaavia ihmisiä saapuvat samaan tilaan hyvin nukkuneina. Tämä tapahtuu niin harvoin, että voisi puhua utopiasta.

Mitä isompi porukka, sitä suuremmalla todennäköisyydellä joukkoon mahtuu henkilö, jolla juuri sinä päivänä on jokin huomiota kuormittava juttu meneillään. Nämä kuormittavat asiat saadaan usein purettua hyvillä virittäytymisellä, mutta entä jos kyseessä on yleinen puute havainnointikyvyssä? Mitä teet, kun joukossa on erilainen oppija?

Tunnistaminen

Erilaiset oppijat, eli erilaisia oppimisvaikeuksia omaavat henkilöt voi oppia tunnistamaan. Heidän kykynsä hahmottaa syy- ja seuraussuhteita ei ole rajoittunut ja usein heillä on jopa jotain supervoimia, joita muilla ei ole! Jos henkilö itse tietää tilanteensa, hän on yleensä varsin avoin asian suhteen, mutta piilossa olevat haasteet tunnistetaan parhaiten levottomuudesta. Onko porukassa henkilö joka alkaa napsuttamaan jalkaansa lattiaan alle minuutissa? Onko porukassa henkilö joka toistuvasti jättää liimalaput tai valkotaulut tyhjäksi? Siinä hän on. Ei hän ole ”vaikea”, ”motivaatiohaasteinen”, tai ”muutosvastarintainen” vaan hän tarvitsee erilaiset muistisäännöt ja monikanavaiset muistiinpanot.

Fasilitoituja ryhmäkeskusteluja hyödynnetään silloin, kun halutaan saada selvyys johonkin monimutkaiseen asiaan tai luoda jotain uutta. Nämä tilanteet ovat poikkeuksellisen vaikeita henkilölle, joka

  • muistaa 5-7 asian sijaan maksimissaan 4
  • ei voi lukea tekstiä, jossa on liian suuri tai liian pieni kontrasti
  • tarvitsee uuden oppimiseen omat muistisääntönsä – ei sinun ehdottamiasi
  • näkee riveillä olevan tekstin yhtenä kuvana tai sanat hyppivät väärinpäin
  • tarvitsee kokonaisuuksien hallintaan poikkeuksellisen seikkaperäisen selostuksen toistoineen

Voi olla, että ajattelet, ettei tällaisia ole juuri sinun fasilitoimissasi ryhmissä, mutta entä jos on, mutta olet katsonut muualle tai sivuuttanut heidän palautteensa tilastoharhana ja keskittynyt vain hyviin keskiarvoihin? Meidän fasilitoimissa tilanteissa heitä on poikkeuksetta joka kerta.

Valmistautuminen ja turvallisuuden maksimointi

Kuvituskuva. Piirroskuvassa neljä hymyilevää hahmoa ja puhekuplassa sana erilaiset.

Jos epäilet hetkeäkään, että ryhmässäsi saattaa olla joku, joka tarvitsee erityishuomiota, niin ota häneen yhteyttä. Älä oleta, että osallistujat näkevät, kuulevat ja kokevat asiat samalla tavalla kuin sinä. Keskustele asiasta ennakkoon ja kysy mikä helpottaisi hänen osallistumistaan.

Aseta lähtötaso riittävän alas. Aloita matka tilanteeseen esitehtävien ja itsenäisen ymmärryksen lisäämisen kautta. Tee tehtävänannoista lyhyitä, selkeitä ja yksinkertaisia. Käytä selkokieltä ja tarvittaessa kuvita tai demonstroi tehtävänannot.

Vähintäänkin tuplaa aika, jonka kuvittelit tilanteen selvittämiseen käyttäväsi. Lisäksi ihminen, jonka kognitiivinen kapasiteetti täyttyy normaalia nopeammin, tarvitsee mahdollisimman rauhallisen tilan ympärilleen, jotta keskittyminen voi pysyä aiheessa. Joudut siis käyttämään poikkeuksellisen paljon aikaa myös tilavalintojen tekemiseen.

Erilaisten oppijoiden stressitaso laskee, kun ihminen saa itse valita ympäristönsä. Tämä tarkoittaa sitä, että tiloissa tulee olla muuntautumiskykyä. Liikuntarajoitteiset taas asetetaan välittömästi eriarvoiseen asemaan, jos tiloissa on rappusia – vältä tätä, koska päämääräsi on turvallisuuden tunteen maksimointi.

Erilaiset luki- ja hahmotushaasteet taltutetaan parhaiten käyttämällä kuvia, tekstejä ja puhetta samaan aikaan. Käytä muistiinpanoissa, esityksissä ja varsinkin ohjeiden annossa monikanavaisuutta! Pelkkä listaus ei riitä, koska sanat voivat hyppiä riveillä: Piirrä, kirjoita, lue ja anna henkilöiden seurata omaa esimerkkiäsi. Et voi myöskään luottaa siihen, että henkilöt muistavat antamasi ohjeet pienryhmätiloissa. Myös niissä tulee olla sama ohjeistus näkyvillä ja mielellään myös puhuttuna. Voisiko sinunkin ohjeesi kulkea jatkossa mobiilisti ryhmähuoneisiin mukaan?

Koska mikä vain rajoite alentaa kapasiteettia luoda uutta, on fasilitoijan tehtävä luoda turvalliset ja helpot puitteet.

Värikoodaus toimii erittäin hyvin, joten jos voit valita erilaiseen tekemiseen eriväriset tuolit, paperit tai tussit, niin tee se! Vähintäänkin käytä vaaleataustaisia liimalappuja silloin, kun niihin kirjoitetaan ja tummia silloin, kun niillä äänestetään. Varmista, että esitysmateriaalit ovat johdonmukaiset. Voit myös etukäteen kysyä osallistujilta värin käytöstä ja täten varmistua kontrastien sopivuudesta.

Kirjoittajat:
Erja Klemola, Muutosjohtaja, palvelumuotoilija ja fasilitoija Sofigate Oyssä ja provosoi positiivista vaikuttamista Noutti-kirjansa avulla. Intohimoinen vahvuuksien etsijä kaikista ja kaikesta.

Lari Karreinen, Osanan ratkaisukeskeinen valmentaja ja fasilitaattori, joka haluaa helpottaa osallistumista eri tavoin asiat kokeville ja havainnoiville. IAF:n Social Inclusion Facilitators -ryhmän jäsen.

Jaa somessa:

Sinua saattaa kiinnostaa