Yhä useammin vapaaehtoisten rekrytointia tehdään netissä. Tässä parhaat käytännöt eri verkkorekrytoinnin kanaviin ja lopussa muutama lisävinkki!
Nettisivut
Vapaaehtoistoiminnan mahdollisuudet kannattaa tuoda esille heti etusivulla. Tärkeää on, että viestissä houkutellaan heti tekemään jotain: liittymään jäseneksi, lukemaan lisää toiminnasta, ilmoittautumaan vapaaehtoisinfoon tai ilmoittautumaan tehtävään.
Vaikka vapaaehtoisten haku olisi jatkuvaa, viestin kannattaa olla sellainen että se houkuttelee toimimaan heti eikä parin kuukauden päästä: “Liity nyt!”, “Tule vapaaehtoiseksi”, “Löydä täältä itsellesi sopiva tapa auttaa”.
Uutiskirje
Jos lähetätte jäsenille tai aktiiveille uutiskirjettä, siinä kannattaa kertoa tarjolla olevista vapaaehtoistehtävistä. Kirjeessä voi myös esitellä erilaisia vapaaehtoisia, jotka ovat jo mukana toiminnassa. Kasvot kiinnostavat, ja tarinat toimivat aina! Käyttämällä uutiskirjeisiin tarkoitettua ohjelmaa, kuten Mailchimpia, voit helposti seurata, miten hyvin viestejäsi luetaan ja saavatko ne klikkauksia.
Sosiaalinen media
Kuusi vinkkiä onnistuneeseen some-markkinointiin Volunteermatchiltä:
- Jaa mielenkiintoista sisältöä, joka pysäyttää somen selaajan tutkimaan postaustasi. Kuvat, infografiikat, kysymykset ja huumori toimivat usein.
- Kerro toiminnastasi ja sen tuloksista. Näin seuraajasi näkevät mitä teet ja mitä vaikutuksia sillä on.
- Kerro ongelmista, joita olet ratkomassa. Lisää seuraajiesi tietoa ongelmista ja siitä, mitä niille voi tehdä.
- Lisää ilmoittautumislinkit postauksiin ja profiiliteksteihin.
- Some on keskustelualusta: keskustele, älä vain tuuttaa omia postauksiasi.
- Yksityisviestit ovat helppo matalan kynnyksen keino lähestyä tuttuja somessa. Henkilökohtainen kohtaaminen on tutkitusti vahvin rekrytointikeino!
Facebook-sivut ja etenkin ryhmät ovat hyvä foorumi tavoittaa jo olemassaolevia jäseniä ja toiminnasta kiinnostuneita. Nykyiset jäsenet ja vapaaehtoiset tulevat mielellään mukaan toisenkin kerran, jos heillä on mukava kokemus toiminnasta aiemmin. Ryhmissä on matalampi kynnys osallistua keskusteluun ja pyytää jäseniä mukaan toimintaan. Jäsenet voivat myös yhdessä sopia yhteisestä tekemisestä, mikä tukee itseorganisoitumista ja aktiivisuutta.
Jos Facebookissa on toimintaanne liittyviä yleisiä ryhmiä tai paikallisia ryhmiä, ne ovat hyviä kanavia tavoittaa uusia potentiaalisia jäseniä. Esimerkiksi eläinsuojeluyhdistys voisi löytää uusia vapaaehtoisia lemmikkipalstalta. Paikkakuntien puskaradioryhmät ja muut harrasteryhmät ovat hyviä. Usein aktiivisimmat ryhmät syntyvät yhdistysten ulkopuolella ihmisten omasta aloitteesta ja innokkuudesta.
Instagram-tilillä voi myös tuoda esille vapaaehtoistoimintaa. Miten olisi vaikka insta-live jostain toimintaanne liittyvästä aiheesta, ja uusien vapaaehtoisten houkuttelu siinä samalla? Myös erilaiset some-lähettiläät ovat nykyään suosittu tapa tehdä toimintaa tutuksi vertaisnäkökulmasta, ja se voi innostaa uusia aktiiveja mukaan toimintaan aivan eri tavalla kuin järjestön päämajasta lähetetty viesti.
Twitter mielletään asiantuntijasomeksi. Jos potentiaaliset vapaaehtoisesi ovat asiantuntija-alalla tai yhteiskunnallisesti aktiivisia, kannattaa hyödyntää Twitteriä. Voit etsiä aihepiirisi yleisimpiä hashtagia esimerkiksi hashtagify.me -palvelulla.
Some-viestien klikkauksia ja ilmoittautumisia kannattaa seurata, jolloin opit vähitellen tietämään, mitkä kanavat toimivat ja millaiset viestit innostavat.
Vapaaehtoistyo.fi
Vapaaehtoistyo.fi on palvelu, jossa voi ilmoittaa ja etsiä tietoa avoimista vapaaehtoistehtävistä. Sivustolla voi etsiä tehtäviä sijainnin, ajankohdan tai teeman mukaan. Jos kävijä löytää itselleen sopivan tehtävän, sivuston kautta voi lähettää yhteydenottolomakkeen yhdistykseen.
Toimeksi.fi
Toimeksi.fi-verkkopalvelusta löytyy yhdistysten järjestämää toimintaa, tapahtumia, koulutuksia, vapaaehtoistehtäviä sekä työ- ja harjoittelupaikkoja. Kokonaisuuteen kuuluu aluepalveluita eri puolilta Suomea, joten voit julkaista vapaaehtoistehtäviä oman alueesi ihmisten löydettäväksi.
Vinkki!
Nopea vastaaminen on onnistuneen verkkorekrytoinnin a ja o! Kun vapaaehtoinen ottaa yhteyttä, henkilökohtainen nopea vastaus on toimiva keino sitouttaa ja luoda luottamusta.
Miten kuvaat houkuttelevan vapaaehtoistehtävän?
Lataa tästä vinkkilista, jonka avulla kuvaat vapaaehtoistehtävän helposti 15 minuutissa! Teksti sopii heti julkaistavaksi somessa tai vapaaehtoistyo.fi:ssä.
Etsitkö vielä syvällisempää apua vapaaehtoisten motivoimiseen ja houkuttelemiseen? Lue How to Align Your Social Media Strategy with 6 Key Volunteer Motivations.
Tutustu myös edulliseen Ole magneetti: vedä puoleesi uusia vapaaehtoisia -verkkokurssiimme. Yhdistämällä verkkokurssin ja webinaarin voit kouluttaa nopeasti ja helposti satoja vapaaehtoisia. Kysy lisää!