Koska vapaaehtoistoiminta kilpailee ihmisten vapaa-ajasta muiden harrastusten kanssa, se pitää tehdä entistä houkuttelevammaksi ja helpommin lähestyttäväksi. Oli kyse sitten yhden kerran keikasta tai jatkuvasta toiminnasta, kannattaa tehtävät paketoida selkeiksi ja innostaviksi kokonaisuuksiksi.
Tutkimusten mukaan vapaaehtoiset, jotka kokivat tehtävänsä selkeiksi, olivat tyytyväisempiä kokemukseensa ja pysyivät pidempään mukana toiminnassa.
Hyvin tehdyn ilmoituksen avulla rekrytointi onnistuu myös verkossa. Innostava rekrytointi-ilmoitus saattaa parhaimmillaan lähteä leviämään kulovalkean (tai koronaviruksen!) tavoin sosiaalisessa mediassa.
Tässä blogissa kerron viisi vinkkiä tehtävän paketointiin. Vastaamalla näihin kysymyksiin paketoit vapaaehtoistehtävän houkuttelevasti ja saat tuloksia aikaan.
Mitä pitää tehdä?
Kuvaa tehtävää vapaaehtoiselle tarkoituksenmukaisesti. Mitä siinä pitää tehdä? Kun tehtävä on kuvattu tarkasti, houkuttaa se juuri oikeanlaiset vapaaehtoiset mukaan. Kerro myös, tarvitaanko tehtävässä jotain erityisosaamista, taitoja tai ominaisuuksia.
Paljonko se vie aikaa?
Tämä osio usein unohtuu rekrytointi-ilmoituksista. Kun kilpailemme ihmisten ajankäytöstä, heitä kiinnostaa, kuinka sitouttava tehtävä on. Kun voit antaa arvion tehtävän kestosta, vapaaehtoisen on paljon helpompi arvioida omaa ajankäyttöään ja lähteä mukaan.
Mitä perehdytystä tarjotaan?
Jos halutaan sujuvaa vapaaehtoistoimintaa, se vaatii yleensä jonkinlaisen perehdytyksen. Tehtävä helpottuu, jos perehdytys onnistuu vaikka etäyhteydellä tai videoilla, tai suoraan toiminnan yhteydessä. Joskus vaaditaan koulutusta tai kursseja, jotka voivat toimia myös hyvinä rekrytointikanavina itsessään. Kerro millaista tukea ja ohjausta vapaaehtoiset saavat, ja rohkaise kiinnostuneita kysymään lisää.
Miksi juuri minä lähtisin mukaan?
On harhaluulo, että pelkät arvot tuovat ihmiset vapaaehtoistoimintaan. Vapaaehtoiset miettivät, myös mitä minä tästä saan. Se jotain voi olla hyvää mieltä, kavereita tai vaikka liikuntaa. Uratietoiset vapaaehtoiset haluavat työkokemusta ja luoda verkostoja. Vaikuttajia motivoi mahdollisuus tehdä parempaa maailmaa. Suuret ikäluokat haluavat jakaa vuosikymmenten aikana kertynyttä osaamistaan. Myös sosiaalisuus ja mahdollisuus tavata samasta aiheesta kiinnostuneita on tärkeä motiivi.
Miksi tämä on tärkeää?
Tehtävän merkityksellisyys ja ajankohtaisuus juuri nyt on kaikkein vahvin vetovoimatekijä, joka peittoaa kaiken muun. Innostu järjestöstäsi ja tehtävästä. Kerro, miten vapaaehtoiset tekevät panoksellaan maailmasta paremman. Miksi tämä on tärkeää? Miksi tätä tehdään? Jos ei pysty perustelemaan itselleen tehtävän mielekkyyttä, voi olla vaikea vakuuttaa muita siitä.
Esimerkki: Naisten Pankki
Naisten Pankki teki rekrytointi-ilmoituksen nettiin näiden viiden kysymyksen pohjalta. He saivat ilmoituksen pohjalta lopulta 18 erinomaista vapaaehtoista!
Kuvat kertovat tarinaa
Toiminnasta otetut kuvat viestivät paremmin kuin sanat siitä, mitä tehdään, millaista se on ja keitä on mukana. Monimuotoisuus kuvissa, erilaisten ihmisten näkyminen, rohkaisee eri taustoista tulevia osallistumaan.
Toimintaa kuvaavat kuvat herättävät myös tunteita ja kertovat tarinoita. Siksi ilmoituksen visuaalisuuteen kannattaa myös panostaa. Millainen kuva sopisi tämän vapaaehtoistehtävän kuvaamiseen? Millaista tarinaa kuvat kertovat teidän toiminnastanne ja sen merkityksestä?
Kun herätät tunteita, herätät kiinnostusta. Onnistuneita rekrytointeja!
Lataa vinkkilomake tehtävän paketointiin
Lataa tästä ilmaiseksi vinkkilista, jonka avulla kuvaat vapaaehtoistehtävän helposti 15 minuutissa! Tämä vinkkilomake on yli kymmenen vuoden kehittelyn tulos. Se on testattu ja todettu toimivaksi niin sote-, liikunta-, nuoriso-, ympäristö- ja urheilujärjestöissä. Tekstin voit julkaista heti somessa tai vapaaehtoistyo.fi:ssä.
”Vapaaehtoistehtävän kuvaamisen lomake oli parasta. On hyvä tehdä valmiita ”paketteja”, joita voi tarjota kun vapaaehtoisia tulee tarjolle. Emme ole keksineet tehtäviä innokkaille – teemme kaiken itse.”
Koulutuksen osallistuja, sote-järjestö
Etsitkö innostavaa kouluttajaa tai työpajan vetäjää järjestöpäiville? Täältä löydät järjestötoiminnan koulutuksemme ja työpajat, joissa innostamme, vahvistamme motivaatiota ja kehitämme toimntaa.
Tutustu myös edulliseen Ole magneetti: vedä puoleesi uusia vapaaehtoisia -verkkokurssiimme.